paulienstuut

1 maart is het Self Injury Awareness Day – Aandacht voor zelfbeschadiging

Weg met het taboe op zelfbeschadiging

Vandaag is het 1 maart.
Op deze dag wordt er wereldwijd aandacht gevraagd voor zelfbeschadiging. 

Zelfbeschadiging is een uiting van boosheid of psychische pijn, door met opzet jezelf te verwonden.
Voor iedereen is er een andere oorzaak, maar vaak is het dat je spanningen en emoties op jezelf afreageert.
Het is een manier om met heftige emoties om te gaan, jezelf te straffen, weer iets te voelen of zelfcontrole te krijgen.

Nog steeds heerst er op dit onderwerp een groot taboe. Mensen vinden het raar en begrijpen het niet. Wanneer er meer over gesproken zou (mogen) worden, worden de onderliggende problemen eerder uitgesproken en eerder aangepakt.

Bij zelfbeschadiging komt er een stofje vrij in de hersenen, genaamd endorfine. Dit stofje is pijnstillend, maar geeft ook een gevoel van geluk en euforie. Dit is echter kortstondig en wordt meestal gevolgd voor een gevoel van schaamte, schuldgevoelens en terugkeer van de negatieve emoties. 
Hierom is zelfbeschadiging verslavend. 

*Informatie voor naasten:
Wanneer iemand van wie jij houdt zichzelf beschadigt is dat niet alleen heel moeilijk voor hen, maar ook voor jou. Je kunt je verdrietig voelen, boos of machteloos. Als ‘buitenstaander’ roept het ook veel vragen op, waarom doet iemand dit en hoe moet ik hiermee omgaan?

Hier wat dingen die jou op weg kunnen helpen.
– Houd in gedachten dat iemand dit niet doet om jou te kwetsen. Het is moeilijk te begrijpen, maar het is puur een uiting van heftige emoties waar diegene mee worstelt.
– Veel mensen schamen zich ervoor en erover praten voelt niet als vanzelfsprekend. Dus probeer te laten zien dat diegene hier met jou over kan praten, zonder bang te hoeven zijn dat hij/zij veroordeeld wordt.
– Probeer na te gaan welke functie de zelfbeschadiging voor dit persoon heeft. Wat zijn de oorzaken? Schenk hier aandacht aan.
– Hoewel het heel begrijpelijk is dat jij als naaste wil dat diegene stopt met zichzelf beschadigen, is dit niet altijd zo snel realiseerbaar. Het is een langdurig proces en iemand dwingen om te stoppen heeft geen effect.

*Hulp bij het stoppen?
Om het te verhelpen is het aan te raden de onderliggende problemen aan te pakken. Hiervoor is het belangrijk dat je zelf leert begrijpen waarom je dit doet. Wat zijn jouw redenen?
Je kunt hiervoor professionele hulp krijgen.

Wil je (eerst) op een laagdrempelige manier in contact komen met lotgenoten? Dat kan op het >forum< van Stichting Zelfbeschadiging.

*Alternatieven voor zelfbeschadiging.
Hieronder tips voor wanneer je wilt stoppen of minderen met zelfbeschadiging.
Het is een fractie van een lijst opgesteld door allemaal mensen die er zelf ervaring mee hebben.
Houd er rekening mee dat het stoppen met zelfbeschadiging moeilijk is en vaak niet in één keer lukt, dat is normaal.

– Probeer niet alleen te zijn op de moeilijke momenten of ga ergens naar toe waar het niet ‘handig’ is om jezelf te beschadigen.
– Maak een lijst met alle redenen waarom jij wilt stoppen met zelfbeschadiging. Wat zijn alle nadelen?
– Maak een lijst met allemaal dingen die positief aan jou zijn en draag deze altijd bij je, zodat je ernaar kan kijken.
– Zoek wat het moeilijkste moment van de dag is voor jou en plan op dit moment een activiteit.
– Schrijf al je gedachten op, zodat het uit je hoofd gaat. Scheur desnoods erna het papier doormidden.
– Pak een stift en maak allemaal strepen op je lichaam, i.p.v. dat je een scherp voorwerp pakt. Dit kan vaak al helpen.
– Ga sporten, of ga een stuk hardlopen.
– Knijp in een stressbal.

> de gehele lijst vind je hier < 

*Links
https://www.zelfbeschadiging.nl/
https://wijzijnmind.nl/
http://www.opvoedadvies.nl/zelfbeschadiging.htm
http://www.proud2bme.nl/De_psychologie_van…/Zelfbeschadiging_of_automutilatie