FEWS – Vera

16 Maart 2019

Je mag jezelf een geluksvogel noemen: je hebt namelijk nog net genoeg tijd om verslaafd te raken aan de nieuwe plaat Into Red van FEWS voordat het Zweeds/Amerikaans/Britse kwartet zaterdagavond in VERA speelt.

Als je tenminste van bezwerende postpunk/shoegaze houdt, verpakt in spannende en super-catchy liedjes.

Sinds Into Red op 1 maart uitkwam (bij PIAS) móet ik ‘m meerdere keren per dag horen. En als-ie niet op staat dan klinkt-ie nog steeds ergens in mijn achterhoofd of ik voel ‘m in de lendenen.

De plaat oefent een mysterieuze aantrekkingskracht op mij uit. Er gebeurt orenschijnlijk weinig spectaculairs, maar hoe vaker je de muziek luistert des te meer je erin hoort. Op de mooiste momenten hoor ik zelfs melodieën die er helemaal niet zijn. Nee, je hoeft geen dokter te bellen hoor, het gaat prima.

Into Red is in al zijn vermeende eenvoud een ingenieus meesterwerk, geproduceerd met Joakim Lindberg (die we kennen van Hater) en gemixt door James Dring (werkte o.a. met Gorillaz). Veertig magische minuten met subtiele gitaarlijnen en een belangrijke rol voor de bas en drums. Ook de opmerkelijk laag gehouden stem van zanger/gitarist David Alexander is ‘slechts’ een van de instrumenten. Zelfs in veel refreinen blijft hij laag zingen, waardoor de sfeer dreigend en duister blijft. Maar doordat de melodieën zo verdomd pakkend zijn, kiert er genoeg licht door de muziek. Ook op de nieuwe plaat staan nog genoeg liedjes waar je op kunt dansen of –voor de niet-dansers- je hoofd automatisch zal meebewegen.

En dan is er de instrumentale afsluiter Fiction, dat een ten onrechte afgekeurd nummer van Turn on the Bright Lights van Interpol zou kunnen zijn. Dit slotlied is zo majestueus meeslepend dat ik na de lange fade out meteen weer van vooraf aan wil beginnen.